Βιβλιογραφική αναφορά: ONSIOR Ενέσιμο διάλυμα για γάτες και σκύλους (2024)

Φαρμακοδυναμική

Κωδικός ATCvet: QM01AH91

Η ροβενακοξίβη είναι ένα μη στεροειδές αντιφλεγμονώδες φάρμακο (ΜΣΑΦ) της κατηγορίας των αναστολέων της κυκλοοξυγενάσης. Είναι πολύ ισχυρός και εκλεκτικός αναστολέας του ενζύμου κυκλοοξυγενάση 2 (COX-2). Το ένζυμο κυκλοοξυγενάση (COX) υπάρχει σε δύο μορφές. Η μορφή COX-1 είναι η συστατική μορφή του ενζύμου και έχει προστατευτικές λειτουργίες π.χ. της γαστρεντερικής οδού και των νεφρών. Η μορφή COX-2 είναι η «ενεργή» μορφή του ενζύμου και είναι υπεύθυνη για την παραγωγή ενδιάμεσων ουσιών περιλαμβανομένης και της PGE 2 που προκαλεί πόνο, φλεγμονή ή πυρετό.

Στις γάτες σε in vitrο έλεγχο του αίματος, η ροβενακοξίβη ήταν περίπου 500 φορές εκλεκτική για την COX-2 μορφή (IC50 0,058 μM) συγκρινόμενη με την COX-1 (IC50 28,9 μM). In vivo το ενέσιμο διάλυμα ροβενακοξίβης παρείχε σημαντική αναστολή της δράσης της COX-2 και δεν είχε καμία επίδραση στην δράση της COX-1. Στη συνιστώμενη δόση (2 mg/kg) απεδείχθη η αναλγητική, αντιφλεγμονώδης και αντιπυρετική δράση σε ένα μοντέλο φλεγμονής και σε κλινικές δοκιμές η ροβενακοξίβη μείωσε τον πόνο και τη φλεγμονή σε γάτες που υποβλήθηκαν σε ορθοπεδική χειρουργική επέμβαση ή σε χειρουργική επέμβαση των μαλακών μορίων.

Στους σκύλους η ροβενακοξίβη ήταν in vitrο περίπου 140 φορές εκλεκτική για τη μορφή COX-2 (IC50 0,04 μM) συγκρινόμενη με την COX-1 (IC50 7,9 μM). In vivo το ενέσιμο διάλυμα ροβενακοξίβης παρείχε σημαντική αναστολή της δράσης της COX-2 και δεν είχε καμία επίδραση στην δράση της COX-1. Σε δοσολογία που κυμαίνεται από 0,25 to 4 mg/kg η ροβενακοξίβη είχε αναλγητική, αντιφλεγμονώδη και αντιπυρετική δράση σε ένα μοντέλο φλεγμονής με ταχεία έναρξη δράσης (1 h). Σε κλινικές δοκιμές στη συνιστώμενη δόση (2 mg/kg) η ροβενακοξίβη μείωσε τον πόνο και τη φλεγμονή στους σκύλους που υποβλήθηκαν σε ορθοπεδική ή χειρουργική επέμβαση των μαλακών μορίων, και μείωσε την ανάγκη διατήρησης της θεραπείας σε σκύλους που υποβλήθηκαν σε χειρουργική επέμβαση μαλακών μορίων.

Φαρμακοκινητική

Απορρόφηση

Οι μέγιστες συγκεντρώσεις της ροβενακοξίβης στο αίμα επιτεύχθηκαν γρήγορα μετά από υποδόρια ένεση σε γάτες και σε σκύλους. Μετά από δόση 2 mg/kg επιτεύχθηκε Tmax 1 h (σε γάτες και σκύλους), Cmax 1464 ng/ml (στις γάτες) και 615 ng/ml (στους σκύλους), και AUC 3128 ng.h/ml (στις γάτες) και 2180 ng.h/ml (στους σκύλους). Μετά από υποδόρια χορήγηση 1 mg/kg η βιοδιαθεσιμότητα ήταν 69% στις γάτες και 88% στους σκύλους.

Κατανομή

Η ροβενακοξίβη έχει σχετικά μικρό όγκο κατανομής (Vss 190 ml/kg στις γάτες και 240 ml/kg στους σκύλους) και συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις πρωτεϊνες του πλάσματος (>99%).

Βιομετατροπή

Η ροβενακοξίβη μεταβολίζεται εκτενώς από το ήπαρ στις γάτες και τους σκύλους. Εκτός από ένα μεταβολίτη λακτάμης, η ταυτότητα των άλλων μεταβολιτών δεν είναι γνωστή σε γάτες ή σκύλους.

Απέκκριση

Μετά από ενδοφλέβια χορήγηση η ροβενακοξίβη απομακρύνεται γρήγορα από το αίμα (CL 0.44 L/kg/h σε γάτες και 0,81 L/kg/h σε σκύλους) με χρόνο ημίσειας ζωής t1/2 1,1 h σε γάτες και 0,7 h σε σκύλους. Μετά από υποδόρια χορήγηση, ο τελικός χρόνος ημίσειας ζωής στο αίμα ήταν 1,1 h σε γάτες και 1,2 h σε σκύλους. Η ροβενακοξίβη παραμένει περισσότερο και σε υψηλότερες συγκεντρώσεις στα σημεία της φλεγμονής από ότι στο αίμα. Η ροβενακοξίβη απεκκρίνεται κυρίως μέσω της χολής στις γάτες (~70%) και στους σκύλους (~65%) και το υπόλοιπο μέσω των νεφρών. Επαναλαμβανόμενη υποδόρια χορήγηση σε δόσεις από 2-20 mg/kg δεν επέφερε αλλαγή στο προφίλ του αίματος, χωρίς βιοσυσσώρευση ούτε επαγωγή του ενζύμου. Η φαρμακοκινητική της ενέσιμης ροβενακοξίβης δεν διαφέρει ανάμεσα σε αρσενικές και θηλυκές γάτες και σκύλους, και είναι γραμμική στο εύρος από 0,25-4 mg/kg στους σκύλους.